NoFoss gennemfører blandt andet events, hvor kunder og leverandører kan mødes på et stærkt fagligt grundlag og få en dialog om fælles opgaver og udfordringer ved udviklingen af grøn transport. På billedet er det energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) ved en event om biogas til transport i Herning i 2016.
Webplatformen Gas2move skifter navn til NoFoss og vil hjælpe kommuner, virksomheder og privatbilister med at bevare overblikket over udviklingen inden for grøn transport, nye køretøjer, infrastruktur og drivmidler.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
Der bliver stadig flere muligheder for at køre grønt som privatbilist. Udviklingen i antallet af elbiler vokser eksplosivt i øjeblikket, og samtidig kommer der stadig flere ladestandere. Hvis du bor i de rigtige byer kan du – med lidt god vilje – komme rundt i hele Danmark med både gasbil og brintbil. Her får du en kort status på køretøjer med de forskellige drivmidler. Billedet viser en af de pt 83 danske brintbiler (foto: Brintbiler.dk).
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
I mange år har den omdiskuterede biodiesel reelt set være den eneste grønne mulighed for lastbiler, men inden for de senere år er bionaturgas blevet en mulighed i flere byer, og nu begynder el-lastbilerne at komme. Udfordringen er i alle tilfælde, at de grønne løsninger typisk er dyrere end den konventionelle diesel, så opgaven er at finde kunder, der er villige til at betale for den grønne transport. Billedet herover viser gaslastbiler ved E.ON/O.K's gastankstation på Praghs Boulevard i København.
Vi giver her en status på de forskellige lastbiler med biodiesel, HVO, bionaturgas, el, brint og metanol.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
Producenter at både busser, lastbiler, varebiler og personbiler har fuld fart på at udvikle nye motorer og køretøjer til både el, gas og brændselsceller til brint og for metanol.
Markedet er ligeledes præget af, at de traditionelle bilproducenter udfordres af nye producenter, især inden for eldrift.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
Der foregår aktuelt en kraftig udvikling inden for både produktion af grøn energi, infrastruktur til tankning og opladning.
Vi giver her et hurtigt overblik over udviklingen inden for de grønne drivmidler el, bionaturgas, biodiesel/HVO, brint og metanol.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
Analyse: Landkommuner og mellemstore byer står med en dobbelt udfordring, der sætter både den kollektive trafik og den grønne omstilling under pres. Fraflytning til de store byer bringer den kollektive trafik i krise. Det kommer til at medføre radikale forandringer af mobiliteten i landområder og mellemstore byer i de kommende 10-15 år. Udviklingen udfordrer samtidig den grønne omstilling. Det er nemlig rigtig svært for kommunerne at planlægge en grøn omstilling af transporten med en usikker fremtid for den kollektive trafik. Lange kontrakter på busser med grønne drivmidler gør det svært for kommunerne at binde sig i en periode, hvor den kollektive trafik ventes at falde med mere end 20 procent i den del af Danmark. Gas2move ser på ekspertrapporten ”Mobilitet for fremtiden” og analyserer nogle af konklusionerne i forhold til aktuelle udbud af biogas- og elbusser i Danmark. Endelig giver vi nogle bud på de løsninger, der kommer til at præge udviklingen fra kollektiv trafik til bredere mobilitetsløsninger.
- Skrevet af Super User
I 2020 lanceres SEATs første fuldelektriske bil, der er bygget på Volkswagen Groups MEB-platform og har en rækkevidde på 500 km.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
Bache A/S, der er autoriseret Iveco-forhandler i Aarhus, har som de første i Danmark leveret to Iveco hybridbiler til bæredygtig transport.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
Iveco lancerede den nye gasbus Crossway Low Entry Natural Power ved Busworld 2017 i oktober i Belgien.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
MAN har stået for leverancen af de 37 nye biogasbusser, som Arriva anvender på rute 5c fra Københavns Lufthavn til Herlev Hospital.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
Hollandsk baserede Vos Logistics udvikler et nyt koncept - hotwheels - hvor gaslastbiler anvendes til at køre op til 35.000 km om måneden.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen