Nyheder

flerenyheder

gasrenovationsbilerkbh web
I mange år har den omdiskuterede biodiesel reelt set være den eneste grønne mulighed for lastbiler, men inden for de senere år er bionaturgas blevet en mulighed i flere byer, og nu begynder el-lastbilerne at komme. Udfordringen er i alle tilfælde, at de grønne løsninger typisk er dyrere end den konventionelle diesel, så opgaven er at finde kunder, der er villige til at betale for den grønne transport. Billedet herover viser gaslastbiler ved E.ON/O.K's gastankstation på Praghs Boulevard i København. 

Vi giver her en status på de forskellige lastbiler med biodiesel, HVO, bionaturgas, el, brint og metanol.

Læs også artiklen: Grønne drivmidler til transportsektoren

Bio til diesel-lastbiler

Biodiesel var i mange år den reelt eneste mulighed for at køre grønt. Imidlertid har bæredygtigheden af biodiesel - og nu også HVO - været omdiskuteret. Biodiesel anvendes i Danmark i ganske betydeligt omfang, da det er iblandet almindelig diesel som følge af EU's iblandingskrav. 

Gaslastbiler

I Danmark er der en stor biogasproduktion, og pt har vi 17 biogastankstationer. Omkring 100 gasdrevne renovationsbiler tanker på en del af disse tankstationer, men tankstationerne forsyner primært busser. De fleste gasdrevne renovationsbiler kører i København, men der kører også en del i Vejle, Fredericia og Frederikssund. 

I Europa er der cirka 26.000 gaslastbiler i mellemklassestørrelse og op til cirka 44 tons totalvægt. Der er 3600 gastankstationer med komprimeret, luftformig metangas og cirka 110 tankstationer med flydende gas (LNG eller Bio-LNG).

En enkelt model har rækkevidde på op til 1.600 km på en optankning med flydende gas, som dog i øjeblikket ikke er tilgængelig til lastbiler i Danmark.

Vest- og Sydeuropa oplever en kraftig udvikling inden for anvendelse af naturgas og biogas til lastbiler, især fordi gas er markant billigere end diesel. Samtidig planlægger flere storbyer at forbyde dieselbiler. Det sætter skub i indkøbet af gaslastbiler og etablering af gastankstationer. Gaslastbiler leverer motordrift med lav støj og få partikler.

El-lastbiler

I nogle år har man kunnet få mindre el hybrid-biler. Nu er flere gamle og nye lastbilfabrikanter på vej med rene el-lastbiler. De fleste er mindre eller mellemklassebiler med relativt kort rækkevidde, men enkelte producenter forventer også at kunne levere større biler med længere rækkevidde. Volvo har annonceret, at de snart kommer med en 16 tons lastbil (totalvægt) med 300 km rækkevidde, mens Mercedes har annonceret en 26 tons lastbil. Tesla prøvekører i øjeblikket en 38 tons el-lastbil, som ifølge Tesla får en rækkevidde på 800 km.

Der arbejdes også med etablering af køreledninger til ellastbiler, så de kan hente strøm på visse strækninger af deres rute.

Det er stadig uklart, om og i givet fald hvornår batterier og andre el-løsninger bliver så effektive, at eldrevne lastbiler vil kunne matche økonomi, rækkevidde og nyttelast, som diesel- og gaslastbiler har i dag. Til gengæld kan de levere motordrift uden støj og partikeludledning.

Brint-lastbiler

Der foregår i Europa enkelte forsøg med brint, hvor man har monteret brinttanke og brændselsceller på en el-lastbil. Som det ser ud lige nu, er brint det yngste skud på stammen, men det kan udvikle sig, især hvis el-lastbilerne tager fart.

Metanol

Seneste skud på stammen er anvendelse af metanol i brændselsceller, der kan levere strøm til ellastbiler og dermed blive en konkurrent til batterier og andre el-løsninger.

 

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Følg os på Facebook   facebook    - og Linkedin  linkedin icon

Vi anvender webstatistik og cookies med det formål at optimere hjemmesiden. Vi deler statistiske oplysninger med tredjepart med det formål at udvikle hjemmesiden og vores forretning. Vi sælger ikke dine personlige oplysninger til tredjepart.