Nyheder

flerenyheder

niels flemming hansen
Niels Flemming Hansen (MF) indvier officielt anlægget.

Tillykke til Q8 Danmark A/S med landets første LNG-anlæg, som blev indviet den 27. januar af transportordfører Niels Flemming Hansen fra Det Konservative Folkeparti i Padborg.

"Der er dog behov for at kigge på afgifterne, hvis den flydende biogas skal være en del af den grønne omstilling af den tunge vejtransport," lød det da Susanne Dalsgaard Provstgaard fra DTK Group og Padborg Transportcenter gik på talerstolen.

postnord gaslastbil

At Iveco til fulde lever op til det internationale slogan ”Your partner for sustainable transport” blev for alvor bekræftet i årets allerførste dage, da Iveco Danmark i samarbejde med TIP kunne glæde sig over at levere 10 flotte nye Iveco S-WAY gastrækkere til PostNord.

De 10 gaslastbiler er de første, der leveres til PostNord i Danmark. Det sker gennem TIP, der forestår full-service udlejning af lastbiler og trailere. PostNord har været i gang med den grønne omstilling i et stykke tid og har allerede en del erfaring med at køre på gas. Iveco har nemlig leveret flere gaslastbiler i den karakteristiske blå farve til PostNord i Sverige til tankning med flydende gas (LNG).
Læs hele artiklen i februar udgaven af bioenergiMAGASINET - tegn abonnement her.

henrik hoegh 2020 11

Det er glædeligt, at et bredt flertal i Folketinget med en aftale om støtteudbud til biogas og andre grønne gasser fortsat bakker op om, at der skal ske en markant udbygning af biogasproduktionen, så det danske gasforbrug kan gøres helt grønt i de kommende år.

Biogasproduktionen er især vigtig for at sikre en grøn omstilling af de dele af energiforbruget i industri og tung transport, der ikke umiddelbart kan elektrificeres, og samtidig bidrager biogasanlæggene til at reducere udledning af klimagasser i landbruget.

Men den netop indgåede aftale kunne have været endnu bedre på et enkelt, men væsentligt punkt, lyder budskabet fra Biogas Danmark.

iveco gaslastbil blaa

For flere private som offentlige organisationer er biogas den bedste løsning mod en grøn bundlinje.

For transportvirksomheder med kørsel uden for de danske grænser er der besparelser at hente på både miljø- og pengekontoen.

- Når det kommer til de større langturskøretøjer, er biogas den eneste reelle mulighed. Flere producenter arbejder intenst med el-lastbiler, men der er stadig ikke et reelt alternativ til gas, hvis man tager parametre som driftssikkerhed og TCO (Total Cost of Ownership) med i betragtning, fastslår Kåre Neergaard fra lastbilproducenten IVECO og uddyber:

gaslastbil kp logistik

Vi kan endelig løfte sløret for det næste led i den grønne transportkorridor mellem Århus og København. D. 5 november indviede Solrød Biogas formand Niels Hörup den nye biogastankstation til lastbiler i Køge ved Skandinavisk Transport Center. Det betyder at der nu er endnu en biogastankstation til lastbiler, hvilket gør det muligt at tanke mellem landets 3 største byer.

Niels Hörup udtaler hertil: ”Vi etablerede i sin tid biogasanlægget i Solrød med det formål at bidrage til den grønne omstilling, og reduktion af C02 udledning. Transportbiogas er noget, der er stigende efterspørgsel efter og vi glade for at vores biogasanlæg kan støtte op om denne udvikling"

jesper kronborg niels flemming hansen
Jesper Kronborg, branchedirektør Dansk Erhverv Transport og Niels Flemming Hansen, transport- og forsvarsordfører, Det konservative Folkeparti

Det lyder efterhånden som en gammel slager, men der skal til at ske noget, hvis den grønne omstilling skal blive til mere end ord og symbolpolitik.

Budskabet er meget vigtigt nu og her op imod regional- og kommunalvalget, hvor vi hver især har en mulighed for at lade vores stemme blive hørt og sørge for, at de rette personer bestrider de poster, der skal være med til at bringe Danmark mod førstepladsen som det grønne foregangsland. Emnet har et stort fokus hos både Dansk Erhverv og Det Konservative Folkeparti – ellers ville denne artikel ikke være blevet skrevet og bragt – og det vil vi gerne sætte lidt flere ord på her. Alle gode kræfter har været sat ind for at gøre de grønne ideer til virkelighed. Der er blandt andet lagt mange kræfter i Klimapartnerskabet for Landtransport på tværs af organisationer, virksomheder og eksperter.

scania bioethanol foto scania

Klimarådet har netop afleveret en rapport, som ikke ser biogas som drivmiddel til vejtransporten i Danmark.
Derfor har vi stillet rådet spørgsmålet hvorfor?

 

Klimarådet siger:
”Klimarådet er ikke uenig i, at biogas kan reducere transportens udledninger på den korte bane, men transporten vil tage biogaspotentialet fra andre sektorer, og dermed vil effekten på Danmarks samlede udledninger være nul eller i bedste fald beskeden. Klimarådet vurderer desuden, at der hverken nu eller på længere sigt vil være nok bæredygtige biomasseressourcer på europæisk plan til for alvor at drive den tunge vejgodstransport. Hvis vi satser på gas, kan det i værste fald ende med at blive en fossil blindgyde, hvor vi øger forbruget af naturgas, fordi der ikke er nok biogas. Det er dog vigtigt at påpege, at dette ikke betyder, at der ikke er behov for at producere biogas – for det er der. Biogassen er bare bedre brugt i andre sektorer. Biogas kan med andre ord fortsat spille en vigtig rolle i andre sammenhænge, f.eks. i industri- eller energisektoren.”

Biogas Danmarks og Nofoss svar:
Det er jo netop en helt forkert antagelse, at transporten tager biogaspotentialet fra andre sektorer.

lastbil motorvej

I dag udleder lastbiler på de danske veje cirka 1,7 mio. ton CO2, og en uændret politik vil betyde en reduktion i lastbilernes udledninger på kun 0,2 mio. ton CO2 frem mod 2030.

Det viser den seneste klimafremskrivning fra Energistyrelsen fra april 2021.
Reduktionen skyldes primært en forventning om mere energieffektive diesellastbiler og øget iblanding af grønne brændstoffer.
Begge disse indsatser modvirkes dog delvist af en forøgelse af trafikken med lastbiler, og ingen af dem vil helt kunne fjerne lastbilernes udledninger.
Der er derfor behov for et skift væk fra diesel og over til alternative, klimavenlige drivmidler.

gaslastbiler scaniaFoto: Scania

Klimarådets nye transportanalyse bygger på en fejlslutning om biogas, fordi rådet ikke har taget højde for, at der kommer ny lovgivning fra 1. januar 2022, som sikrer, at biogas til transportsektoren ikke modtager offentlig støtte.

flydende biogas scania lbg martingravgaard
Frode Laursen er den første danske transportvirksomhed der kører på flydende biogas. Foto: Scania - Martin Gravgaard.

Biogasproducenten Nature Energy har indgået en aftale med MAKEEN Energy om at opføre Danmarks første anlæg til at producere flydende biogas, som er et grønt og CO2-neutralt brændstof.
Anlægget skal ligge i Frederikshavn, hvor det kan forsyne den nordiske rederi- og transport- sektor, og bl.a. forventes Samsø Rederi snart at benytte den danskproducerede, flydende biogas til færgedrift.
Selvom den danske produktion af biogas er rekordhøj, er der indtil nu ikke blevet produceret biogas i flydende form herhjemme.

Læs mere i bioenergimagasinet november udgaven - tegn abonnement her...

netto gaslastbil
Dagligvarekæden Netto’s varer på Sjælland, skal fremover, når KP Logistik, der fragter dagligvarekædens varer på hele øen, køres på i alt 24 biogaslastbiler.

Salling Group ønsker et tættere og tættere samarbejde med alle leverandørerne om at nedbringe den samlede CO2-udledning fra dagligvarehandlen og med dette tiltag tages et stort skridt ind i fremtiden.

Følg os på Facebook   facebook    - og Linkedin  linkedin icon

Vi anvender webstatistik og cookies med det formål at optimere hjemmesiden. Vi deler statistiske oplysninger med tredjepart med det formål at udvikle hjemmesiden og vores forretning. Vi sælger ikke dine personlige oplysninger til tredjepart.