Vi anvender webstatistik og cookies med det formål at optimere hjemmesiden. Vi deler statistiske oplysninger med tredjepart med det formål at udvikle hjemmesiden og vores forretning. Vi sælger ikke dine personlige oplysninger til tredjepart.

Nyheder

international knap

International news

flerenyheder

Mette Frederiksen Fotograf Steen BrogaardDer skal sættes meget mere fart på salget af elbiler og andre grønne køretøjer. Afgifterne skal ikke stige, og kommunerne skal have tilskud til indkøb af grønne køretøjer, lyder budskabet fra Socialdemokratiet ifølge flere medier.

I 2030 skal 500.000 biler være såkaldte el-biler, opladningshybrider og brintbiler, hvis Danmark skal nå EU’s klimamål. 

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

siemens ladestation presseweb 590px
Movia har netop valgt Siemens som den leverandør, der fremover skal levere ladestandere til elbusser. Aftalen med Siemens giver busoperatørerne sikkerhed for, at infrastrukturen for elbusser er på plads. Det skal gøre det mere attraktivt for operatørerne at byde med elbusser i Movias udbud.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

quantafuel graver i greenlab skive

Torsdag den 19. april satte Quantafuel gang i byggeriet af deres første fuldskala fabrik til omdannelse af affaldsplast til syntetisk brændstof i GreenLab Skive i Kåstrup nord for Skive.

Rasmus Hvid Kærsgaard er ny direktør for Quantafuel Skive og ansvarlig for byggeriet. Han fortæller, at ”Byggeriet bliver det første anlæg i Europa og vil blive Quantafuels referenceanlæg. Anlægget har en banebrydende pyrolyseteknik, som gør det muligt at omdanne 1 tons affaldsplast til omkring 800 liter syntetisk brændstof.
Samtidig har Quantafuel lavet en langvarig aftale med det verdensomspændende firma Vitol, som vil aftage det syntetiske brændstof til opblanding i diesel og benzin.

Produktionen af syntetisk brændstof fra affaldsplast er en mere grøn produktionsform end normal dieselproduktion, og anlægget i GreenLab Skive vil kunne reducere CO2-udledningen med op til 66% i produktionsleddet ift. en traditionel dieselproduktion.
Ligeledes er der en miljøfordel ved at bruge affaldsplast, som ellers skulle til forbrænding.

- Vi er utrolig glade for placeringen i GreenLab Skive, hvor vi får gavn af de forskellige overskudsstrømme i området, ligesom vores overskudsressourcer kan blive anvendt af andre virksomheder. Det betyder meget for os, da vi arbejder meget målrettet med den grønne omstilling, siger Rasmus Hvid Kærsgaard fra Quantafuel Skive.

Det er entreprenørfirmaet Ginnerup A/S, som har totalentreprisen og står for opførelsen af byggeriet. Byggeriet forventes færdigt i efteråret 2018. Efterfølgende kommer der en test- og indkøringsfase, inden produktionen går i gang.

I GreenLab Skive er Administrerende direktør for Energifonden Skive, Steen Harding Hintze, glad for at byggeriet nu går i gang:

- Vi har set frem til denne dag og glæder os til, at fabrikken står færdig. Quantafuel er endnu et eksempel på en virksomhed, som har fundet det attraktivt at etablere sig i GreenLab Skive - ikke mindst på baggrund af den industrisymbiose GreenLab Skive tilbyder virksomheder.”

Foto: Mette Johnsen.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

paneldebat 230418

I disse dage, mens vi venter på regeringens udspil til et kommende Energiforlig, kommer alle partier med deres bud på indholdet i det kommende Energiforlig: Det kan godt, for udeforstående, virke som overbudspolitik, men er helt klar et strategisk led i den positionering der finder sted inden de reelle forhandlinger skal foregå.
Vi forventer Regeringens udspil i denne uge og senest torsdag.
Regeringen vil grundlæggende ændre på, hvordan Danmark støtter ny grøn energi.
På en større Energikonference afholdt igår mandag af Dansk Fjernvarme, Maskinmestrenes forening og Aalborg Universitet fortalte Eva Kjer Hansen om hvorledes regeringen ønsker at ændre måden, hvorpå vedvarende energi støttes.

Energiminister Lars Chr. Lilleholt har idag tirsdag udsendt en pressemeddelelse med hovedpunkter desangående
Regeringen lægger op til en stor ændring af måden, der bliver givet støtte til opførelsen af mere vedvarende energi i Danmark.
I et nyt udspil til den energiaftale, som Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet forventes at fremlægge i denne uge skal der afsættes 4,2 milliarder kroner i perioden 2020-2024 til at støtte nye projekter med solceller, landvindmøller, kystnære havvindmøller samt bølge- og vandkraft.
Det skal ske i udbud, så teknologier lan konkurrere på lige fod.
Biomasse og biogas kan få penge fra samme pulje, hvis de kan konkurrere med de andre teknologier.
Tanken er at det skal udbygge den vedvarende energiproduktion i Danmark med energi nok til at levere strøm til 900.000 husstande.
Hvis priserne til auktionerne bliver lavere end ventet, skal der bruges penge på flere projekter.
Der vil sideløbende være separate udbud til nye havvindmølleparker.
Grundlæggende skal puljen bidrage til målsætningen om, at 50 procent af Danmarks energibehov skal dækkes af vedvarende energi i 2030.

Kilde: Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

hans henrik

Beskeden fra Hans Henrik Lindboe fra EA Energianalyse var klar i hans indlæg på årets Energikonference afholdt af Dansk Fjernvarme, Danske Maskinmestre og Aalborg Universitet i Esbjerg igår mandag.

- Biogas skal ind i transportsektoren, ligesom biogas kan udligne den flukturerende energi fra vind og sol.

- Biogas udmærker sig ved at være den billigste af de VE brændstoffer vi har analyseret. Et land som Danmark skal forfølge det biogasspor, så vi kan få mere biogas ind i transporten, sagde han i sit indlæg.

I det hele taget er Hans Henrik Lindboe en varm fortaler for biogas opgraderet til naturgasnettet.
Strøm er ikke lige meget værd hele året, hvorfor man skal bruge strøm og sol når det kan betale sig og biogas til at udligne den flukturerende vind og solenergi.

Biogas skal ind i den tunge transport. Biogas udmærker sig ved at være den billigste af de VE brændstoffer vi har analyseret.
Et land som Danmark skal forfølge det biogasspor, så vi kan få mere biogas ind i transporten.

Head of Esbjerg Energy Section fulgte trop: - Busser og tung transport skal køre på biogas, det er logisk og optimalt for samfundøkonomien, miljøet og hele transporsektoren, sagde Jens Bo Holm Nielsen M.Sc., Ph.D..

Se alle indlæg på www.danskfjernvarme.dk

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

lars chr lilleholt web
NoFoss gennemfører blandt andet events, hvor kunder og leverandører kan mødes på et stærkt fagligt grundlag og få en dialog om fælles opgaver og udfordringer ved udviklingen af grøn transport. På billedet er det energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) ved en event om biogas til transport i Herning i 2016.

Webplatformen Gas2move skifter navn til NoFoss og vil hjælpe kommuner, virksomheder og privatbilister med at bevare overblikket over udviklingen inden for grøn transport, nye køretøjer, infrastruktur og drivmidler. 

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

brintbil web
Der bliver stadig flere muligheder for at køre grønt som privatbilist. Udviklingen i antallet af elbiler vokser eksplosivt i øjeblikket, og samtidig kommer der stadig flere ladestandere. Hvis du bor i de rigtige byer kan du – med lidt god vilje – komme rundt i hele Danmark med både gasbil og brintbil. Her får du en kort status på køretøjer med de forskellige drivmidler. Billedet viser en af de pt 83 danske brintbiler (foto: Brintbiler.dk).

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

gasrenovationsbilerkbh web
I mange år har den omdiskuterede biodiesel reelt set være den eneste grønne mulighed for lastbiler, men inden for de senere år er bionaturgas blevet en mulighed i flere byer, og nu begynder el-lastbilerne at komme. Udfordringen er i alle tilfælde, at de grønne løsninger typisk er dyrere end den konventionelle diesel, så opgaven er at finde kunder, der er villige til at betale for den grønne transport. Billedet herover viser gaslastbiler ved E.ON/O.K's gastankstation på Praghs Boulevard i København. 

Vi giver her en status på de forskellige lastbiler med biodiesel, HVO, bionaturgas, el, brint og metanol.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Niveau2 kommune billede1
Producenter at både busser, lastbiler, varebiler og personbiler har fuld fart på at udvikle nye motorer og køretøjer til både el, gas og brændselsceller til brint og for metanol.

Markedet er ligeledes præget af, at de traditionelle bilproducenter udfordres af nye producenter, især inden for eldrift.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

vindmoller
Der foregår aktuelt en kraftig udvikling inden for både produktion af grøn energi, infrastruktur til tankning og opladning.

Vi giver her et hurtigt overblik over udviklingen inden for de grønne drivmidler el, bionaturgas, biodiesel/HVO, brint og metanol.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

FLElectric parkeret web
Den nye Volvo FL Electric er bygget til blandt andet renovationskørsel og distributionskørsel i byerne. Salget og serieproduktionen af den nye model starter i Europa i 2019. De første biler kører nu i Gøteborg.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Følg os på Facebook   facebook    - og Linkedin  linkedin icon