Nyheder

flerenyheder

iveco gaslastbil blaa

For flere private som offentlige organisationer er biogas den bedste løsning mod en grøn bundlinje.

For transportvirksomheder med kørsel uden for de danske grænser er der besparelser at hente på både miljø- og pengekontoen.

- Når det kommer til de større langturskøretøjer, er biogas den eneste reelle mulighed. Flere producenter arbejder intenst med el-lastbiler, men der er stadig ikke et reelt alternativ til gas, hvis man tager parametre som driftssikkerhed og TCO (Total Cost of Ownership) med i betragtning, fastslår Kåre Neergaard fra lastbilproducenten IVECO og uddyber:

Der er flere andre gode grunde til at vælge biogasdrevne lastbiler fremfor diesel. Den væsentligste er 95 procents reduktion af CO2 og for de kræftfremkaldende NOX-gasser en 40 procent reduktion.

Danmark har sorte afgifter på grøn transport
Kåre Neergaard er Business Line Manager hos IVECO er særdeles bevidst om, hvorfor landevejene ikke for længst er fulde af biogasdrevne vare- og lastbiler i et land, der ellers påberåber sig at være frontløber på miljøområdet.

- Faktum er, at vi i Danmark er langt bagud i forhold til det øvrige Europa. Herhjemme koster et kilo biogas fire kroner mere end en liter dieselolie. Modstanden mod gasdrevne lastbiler bunder i, at den danske regering har afgiftsbelagt biogas langt hårdere end benzin og diesel. Hvis kunderne vælger de gasdrevne køretøjer, er det ikke for at spare penge på brændstof, men for at få gode grønne regnskaber og renere byer, forklarer Kåre Neergaard.

 

Grøn transport

Lastbiler på biogas har maksimal udnyttelse af motoren og minimal påvirkning af miljøet. Natural Power fra IVECO med kørsel på biogas sikrer i forhold til kørsel på diesel (disse tal er WHTC-certificerede testtal for en IVECO 460 Hk diesel og en IVECO 460 Hk gasmotor):

  • 95% mindre CO2-udledning
  • 90% mindre NO2-udledning
  • 40% mindre af de kræftfremkaldende NOX-gasser

 

Gas, som bruges til transport i Danmark og det meste af Norden, har den fordel, at det er baseret på en stor indlands-biogasproduktion, som udnytter husdyrgødning/fisk- og madaffald. Dermed opnås en yderligere reduktion i CO2-aftrykket. De danske biogasværker vil således uden problemer kunne producere nok biogas til transport-sektoren. Teknologien er her og nu den, som giver den største CO2-reduktion pr. investeret krone for den enkelte bruger, herunder vognmændene.

 

"De gode argumenter for at vælge transport på biogas står i kø. Med politisk vilje til et grønnere Danmark kan listen blive endnu længere"

siger Kåre Neergaard, IVECO.

 

Læs hele artiklen i bioenergiMAGASINETs februar 2022-udgave... - tegn abonnement her!

Følg os på Facebook   facebook    - og Linkedin  linkedin icon

Vi anvender webstatistik og cookies med det formål at optimere hjemmesiden. Vi deler statistiske oplysninger med tredjepart med det formål at udvikle hjemmesiden og vores forretning. Vi sælger ikke dine personlige oplysninger til tredjepart.