Flere lastbiler bør være biogasdrevne
Indenfor de næste 2 år bør en trediedel af nysolgte vare- og lastbiler være biogasdrevne... - ellers når vi ikke i mål med OO2 kravene til transportsektorens iflg. Biogasbranchen.
Læs hele artiklen i april-udgaven af bioenergiMAGASINET - tegn et abonnement her...
- Skrevet af Super User
Ny klimarapport betyder bl.a. flere elbiler...
Regeringen har sammen med erhvervslivet etableret 13 klimapartnerskaber, hvor man samarbejder om tiltag, der skal reducere erhvervslivets udledning af drivhusgas og samtidig styrker virksomhedernes konkurrenceevne. Resultaterne af klimapartnerskaberne blev overrakt til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet mandag d. 16. marts.
- Skrevet af Kris Vetter
Biogas er nøglen til tung transport
Iveco introducerede som de første på markedet en gaslastbil. Den nye, S-Way NP, kommer på de danske veje i foråret 2020 - og kan som sin forgænger køre op til 1600 km. på en tank.
Biogas i stedet for diesel kan være løsningen på, hvordan den tunge transport bliver grøn. Biogas, der produceres af gylle og andre restprodukter, er en CO2-neutral energikilde. Og teknologien er klar og bruges i stor stil i resten af Europa. Men i Danmark står høje afgifter i vejen for den grønne omstilling i branchen.
I 2030 skal Danmark udlede 70 pct. mindre CO2 end i 1990. Hvis regeringens ambitiøse klimamål skal nås, kræver det ikke blot, at der opføres vindmølleparker, spises plantebøffer ved middagsbordet eller at benzinbilen skiftes ud med en elbil.
- Skrevet af Laura Bisted Jacobsen, Iveco
Energien samles i én ny national klyngeorganisation
Danmark er verdensførende indenfor vedvarende energiproduktion, sammenhængende energisystemer og energieffektivitet. Men det kræver nye teknologier, øget innovationskraft og mere samarbejde at nå Danmarks mål om 70 procents reduktion af CO2 i 2030 og bidrage til Europas fælles ’Green Deal’. Derfor forener tre stærke klyngeorganisationer i den danske energisektor innovationen i en ny, national klyngeorganisation under navnet Energy Cluster Denmark.
- Skrevet af Kris Vetter
Sådan får vi grønne lastbiler i Danmark
Årstidernes første ellastbil er leveret af Mercedes-Daimlers.
Mens der er forholdsvis meget fokus på personbiler i klimadebatten, er der næsten ikke noget fokus på den grønne omstilling af lastbiler.
I Danmark står lastbiler for 25 procent af vejtransportens klimabelastning og seks procent af Danmarks samlede nationale udledninger.
Teknologierne for omstillingen af lastbiler eksisterer allerede i dag, og lovgivningen er lagt godt til rette for, at omstillingen kan ske allerede nu. Så hvad venter vi på?
- Skrevet af Kris Vetter