Sådan får vi grønne lastbiler i Danmark
Årstidernes første ellastbil er leveret af Mercedes-Daimlers.
Mens der er forholdsvis meget fokus på personbiler i klimadebatten, er der næsten ikke noget fokus på den grønne omstilling af lastbiler.
I Danmark står lastbiler for 25 procent af vejtransportens klimabelastning og seks procent af Danmarks samlede nationale udledninger.
Teknologierne for omstillingen af lastbiler eksisterer allerede i dag, og lovgivningen er lagt godt til rette for, at omstillingen kan ske allerede nu. Så hvad venter vi på?
- Skrevet af Kris Vetter
PostNord tester IVECO-lastbil på biogas
PostNord tester bæredygtig lastbiltrækker fra IVECO
Som de første i Danmark tester PostNord en helt ny bæredygtig lastbiltrækker fra Iveco – den såkaldte Stralis NP, som kører på biogas. Testen af lastbilen skal ses som PostNords første skridt mod en mulig fremtidig transport-investering og en mere bæredygtig levering.
- Vi har et ønske om hele tiden at blive endnu grønnere i vores måde at levere og drive forretning på, og her er testen af den klimavenlige Stralis NP et spændende input. Vi ser frem til at afprøve lastbilen i vores daglige distribution, så vi kan blive meget klogere på, om det er den vej, vi skal gå, når vi over tid skal investere i en grønnere vognpark, siger Jeppe Christiansen, Terminalchef i PostNord Danmark.
Under testen, der kører frem til slutningen af november 2019, vil PostNord prøve trækkeren af dagligt på en 500 kilometer lang gods- og distributionsrute. Testen er allerede startet i Aalborg, hvor den kører citydistribution og testes af på komprimeret CNG-biogas. Lastbilen er en såkaldt kombi-bil, som kan køre på både komprimeret CNG og på flydende LNG-gas. Drift på LNG-gas vil udelukkende blive testet på crossborder, til bl.a. Tyskland og Sverige, eftersom der endnu ikke findes tankmuligheder for flydende LNG-gas til landevejstransport i Danmark.
Stralis NP fra Iveco er den første gasdrevne lastbil, der opfylder kravene til effekt, rækkevidde, kørekomfort og chaufførtrivsel inden for den internationale transportsektor. Lastbilen bruger hverken diesel, andet fossilt brændstof eller AdBlue, og har op til ca. 15 procent lavere brændstofforbrug sammenlignet med tilsvarende diesellastbiler.
- Vores Stralis NP-lastbil leverer på bæredygtighed ved at køre på biogas, der resulterer i en samlet CO2 besparelse for atmosfæren på hele 179 procent i forhold til klimaaftrykket fra en konventionel Euro 6 motoriseret diesel-trækker. Ydermere, er støjniveau og lugtgener fra lastbilen betydelig mindre, og samtidig udledes 70 procent mindre NOx og 95 procent færre partikler, hvilket sikrer en renere luft til os alle. Vi er stolte af at være med til at bidrage til en mere bæredygtig levering, og vi glæder os meget til at samarbejde med PostNord, siger Carsten Sørensen, National Sales Manager i Iveco North Europe & Baltics A/S.
Siden 2009 har PostNord reduceret virksomhedens CO2 udledning med 67 procent. Det er bl.a. sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne og optimere ruterne. Ved konstant at stræbe efter høj fyldningsgrad og køre ad så smarte ruter som muligt er både omkostningerne og miljøbelastningen pr. forsendelse blevet kraftigt reduceret. De sidste 10 år har PostNord mere end halveret CO2-udledningen pr. pakke, som bliver transporteret.
IVECO er et selskab i CNH Industrial N.V. koncernen, en global leder inden for kapitalgodesektoren noteret på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på den italienske børs’ Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). IVECO udvikler, fremstiller og markedsfører et bredt spekter af lette, mellemtunge og tunge erhvervskøretøjer og entreprenørkøretøjer.
Det store produktudbud omfatter Daily, der går fra 3,3 til 7,2 tons totalvægt, Eurocargo fra 6 til 22 tons, og det tunge segment over 16 tons, Trakker (specielt til offroad anvendelser) og IVECO WAY-serien med landevejsmodellen IVECO S-WAY samt IVECO X-WAY til lettere terrænkørsel. Desuden producerer koncernen, under navnet IVECO Astra, entreprenørkøretøjer, stive og leddelte dumpere samt specialkøretøjer.
IVECO har over 21.000 ansatte og producerer køretøjer med brug af de nyeste teknologier i 7 lande over hele verden, i Europa, Asien, Afrika, Oceanien og Latinamerika. 4.200 salgssteder og serviceværksteder i over 160 lande garanterer teknisk support overalt, hvor der er en Iveco-lastbil på arbejde.
- Skrevet af Kris Vetter
Oversigt over lastbiler til alternative drivmidler
Nofoss præsenterer hermed en oversigt over lastbiler til alternative drivmidler. Den omfatter i alt 21 forskellige lastbiler, som i nogle tilfælde dækker over flere forskellige totalvægte og konfigurationer. De 21 lastbiler fremstilles af 7 forskellige producenter.
15 af bilerne er i handelen allerede nu, mens resten er i test. Hovedparten af de biler, der testes ventes på markedet i perioden 2019-2021.
Oversigten omfatter lige nu gaslastbiler og ellastbiler, idet vi ikke har medtaget diesellastbiler, der kan anvende HVO eller lignende.
Se også: Oversigt over varebiler til alternative drivmidler
I det omfang vi har kunnet skaffe oplysningerne, omfatter oversigten oplysninger som totalvægt, lasteevne/payload, drivmiddel, rækkevidde, motoreffekt, batteri eller tankkapacitet, opladningstider samt status på, om bilerne er i handelen eller hvornår de forventes på markedet.
Læs hele artiklen og hent lastbiloversigten her. Husk at logge ind for at få adgang.
Login kræver abonnement. Se abonnementspriser her.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen
Volvo Trucks har leveret sine to første ellastbiler
Volvo Trucks har leveret en eldrevet renovationslastbil til den svenske affalds- og genbrugsvirksomhed Renova samt en distributionslastbil til logistikvirksomheden DB Schencker og dennes samarbejdspartner, transportvirksomheden TGM, der kører i Sverige.
- Skrevet af Poul Erik Pedersen