Det koster en million euro per kilometer at etablere køreledninger til elektriske lastbiler, men med lave strømpriser kommer investeringen hurtigt tilbage på veje med et stort transportvolumen.
Sådan lød budskabet fra Urban Wästljung, bæredygtighedsmanager hos Scania, ved DTU’s Transport Summit den 31. maj i Lyngby.
Scania har leveret to Scania G 360 lastbiler, der forsøgsvis kører på en strækning med to kilometer køreledninger ved den svenske by Gävle.
Lastbilerne kan uden problemer til- og afkoble køreledningerne ved hjælp af en såkaldt pantograf, som er det aggregat, der henter strømmen ned fra køreledningerne ligesom på elektriske tog. Pantografen ses på taget af lastbilens førerhus på billedet herover. Billedet er fra DTU's Transport Summit, hvor den ene af de svenske biler blev udstillet.
Lastbilerne har et batteri, der gør det muligt at køre 3 kilometer. Når der ikke er mere strøm, anvendes en dieselmotor til biobrændstof. De to lastbiler er i daglig drift hos en lokal vognmand i Gävle.
El er mest energi- og omkostningseffektivt
Urban Wästljung fortalte, at Scania har gennemført et stort studie med henblik på at vurdere, hvordan CO2-udledningen fra transporten reduceres bedst muligt.
”Hovedresultaterne er, at elektrificering både er det mest energieffektive og det mest omkostningseffektive. Det ser ud til, at de elektriske løsninger begynder at blive konkurrencedygtige omkring 2027-2028. Omkostningerne for samfundet er relativt lave, og biobrændstoffer bidrager til en god omkostningseffektivitet. Der er også andre teknologier, der kan løse udfordringerne, men omkostningerne er højere,” lød konklusionerne fra Urban Wästljung ved konferencen på DTU.
”Når der skal anvendes elmotor, så er batteri eller elektriske køreledninger de bedste løsninger. De øvrige alternativer er dyre. Elektrisk fremdrift rummer et stort besparelsespotentiale på grund af energieffektivitet og lav elpris i Sverige. Vi kan spare masser af både energi og penge ved at gøre det på denne måde,” forklarede Urban Wästljung.
Lokal og regional transport med el og biogas
Han pegede samtidig på, at transportvirksomheder ofte opererer lokalt eller regionalt.
”Rigtig meget transportarbejde har relativt korte afstande for hver transportopgave. Det gør det sandsynligt at tro, at det er muligt at bygge elektriske veje eller løse problemet ved hjælp af biogas,” sagde han.
Investeringerne er en barriere
Sammenlignet med batteri-løsningen har den elektriske vej med køreledninger den fordel, at lastbilerne kan undgå at køre rundt med et tungt batteri, der begrænser både nyttelast og rækkevidde.
Til gengæld er de høje investeringer indtil videre en barriere for en udvikling af vejinfrastruktur med køreledninger.
”Det tager tid. Vi mærker en tøven med hensyn til at begynde at investere. Det er en stor investering, men pengene vil hurtigt komme retur. I øvrigt er Danmark et ideelt land til at udvikle sådan en infrastruktur, specielt inden for transport mellem terminaler. Det er på tide at komme i gang,” sagde Nils-Gunnar Vågstedt, der er chefingeniør inden for eMobility i Scania.
Siemens er involveret i tilsvarende forsøg i USA, og der er ligeledes forsøg med køreledninger på vej i Tyskland.
Salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark, Nils-Gunnar Vågstedt, chefingeniør på eMobility, og Urban Wästljung, sustainability manager, stod klar til at præsentere den elektriske lastbil fra Scania.