Den nye Volvo FL Electric er bygget til blandt andet renovationskørsel og distributionskørsel i byerne. Salget og serieproduktionen af den nye model starter i Europa i 2019. De første biler kører nu i Gøteborg.
"Vi er utroligt stolte over at kunne præsentere den første i en serie af 100% eldrevne Volvo-lastvogne, der er klar til almindelige trafikforhold. Med denne model gør vi det muligt for de byer, der ønsker en bæredygtig byudvikling, at udnytte de fordele, som transporter med eldrevne lastvogne giver", siger Claes Nilsson, adm. direktør hos Volvo Trucks.
Se produkter og nyheder fra Volvo Trucks i Leverandøroversigten
Den forbedrede luftkvalitet og det lavere støjniveau giver friere hænder til at planlægge boligområder og infrastruktur, end det er muligt i øjeblikket. En eldreven lastvogn uden udstødningsemission kan bruges i indendørs terminaler og i miljøzoner. Deres lave støjniveau giver mulighed for at udføre mere arbejde om natten, så vejene belastes mindre om dagen.
Stor markedsinteresse for eldrevne lastvogne
Der er en betydelig markedsinteresse for eldrevne lastvogne. Mange potentielle kunder har spørgsmål om de muligheder, der genereres med den nye teknologi, og hvad det kan betyde for deres drift.
"For at gøre overgangen så sikker og smidig som muligt tilbyder vi helhedsorienterede løsninger, der er baseret på hver enkelt kundes individuelle behov vedrørende kørselscyklusser, lastkapacitet, driftstid, rækkevidde og andre parametre. En sådan løsning kan omfatte alt fra ruteanalyser og batterioptimering til service og finansiering. Volvo Trucks har et tæt samarbejde med adskillige leverandører af opladningsudstyr. Som altid er målet at tilbyde kunderne en høj driftstid og produktivitet", siger Jonas Odermalm, der er produktstrategichef for Volvo FL og Volvo FE hos Volvo Trucks.
4000 eldrevne busser siden 2010
Volvo Groups samlede ekspertise inden for eldrevne transportløsninger danner grundlaget for dette tilbud fra Volvo Trucks. Søsterselskabet Volvo Busser har solgt mere end 4.000 eldrevne busser siden 2010. Den teknologi, der bruges til fremdrift og energilagring i Volvo FL Electric, er blevet grundigt gennemtestet lige fra start og understøttes af Volvo Trucks' omfattende netværk for salg, service og reservedelsforsyning.
"Vi ved af erfaring, hvor vigtigt det er, at byerne, energiforsyningsselskaberne og køretøjsproducenterne samarbejder, for at en elektrificering i større skala kan blive virkelighed. Med gode incitamenter, aftalte standarder og en langsigtet strategi for byplanlægning og udvidelse af infrastrukturen til strømdrift kan processen bevæge sig meget hurtigere fremad", forklarer Jonas Odermalm.
Ansvarlig udvinding af råmaterialer til batterier
Volvo Trucks mener, at det er altafgørende at have en helhedsorienteret tilgang til elektrificeringen af transportsektoren for at kunne håndtere de løbende udfordringer på områder som f.eks. generering af el og batterier.
"For f.eks. at sikre, at råmaterialerne til batterierne udvindes på en ansvarlig måde, samarbejder Volvo Group med netværket Drive Sustainably, som har en særlig funktion, der overvåger dette område. Volvo Group er også involveret i forskellige projekter, hvor batterier fra tunge eldrevne køretøjer genbruges til energilagring. Alle spørgsmål omkring håndtering af batterier er endnu ikke blevet løst, men både internt i Volvo Group og i samarbejdet med andre aktører arbejder vi aktivt på at føre udviklingen videre og skabe de nødvendige løsninger", siger Jonas Odermalm.
Kører i Gøteborg
De første lastvogne i Volvo FL Electric-serien er nu taget i brug hos kunder i Gøteborg, der er hjemstedet for Volvo Trucks.
Fakta
- 100% eldreven lastvogn til distributionskørsel, renovationskørsel og andre anvendelser i bymiljøer, totalvægt 16 ton.
- Drivline: 185 kW elmotor, maks. effekt/130 kW kontinuerlig drift, 2-trins transmission, kardanaksel, bagaksel. Maks. moment, elmotor 425 Nm. Maks. moment bagaksel 16 kNm.
- Energilagring: 2-6 litium-ion-batterier, samlet 100–300 kWh.
- Rækkevidde: Op til 300 km.
- Opladning: AC-opladning via hovedforsyningen (22 kW) eller DC-hurtigopladning via CCS/Combo2 til op til 150 kW.
- Opladningstid: Fra afladede til fuldt opladede batterier: hurtigopladning 1-2 timer (DC-opladning), opladning om natten op til 10 timer (AC-opladning) med maks. batterikapacitet på 300 kWh.
- De første to Volvo FL Electric-lastvogne tages i brug af renovations- og genbrugsvirksomheden Renova og transportvirksomheden TGM.
- Projektet Off Peak City Distribution har undersøgt effekterne af godstransport om natten i den centrale del af Stockholm. Det viste sig, at ved at undgå myldretidstrafikken kunne lastvognene udføre opgaverne på en tredjedel af den normale tid i sammenligning med drift i dagtimerne.