Det kom vist lidt bag på transportpolitikerne, at der var et ganske betragteligt udvalg af både lastbiler, busser og personbiler til alternative drivmidler, da de ankom til transportmessen i Herning for at deltage i en paneldebat ved Grøn Transport 2019 den 21. marts.
”Branchen er klar – det er os politikere, der er lidt bagude. Det har været en fornøjelse at høre oplæg og se standene med både personbiler, lastbiler og busser,” lød budskabet fra Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn.
Han deltog i den politiske paneldebat sammen med transportordfører Kristian Pihl Lorenzen (V), transportordfører Søren Egge Rasmussen (EL) og Claus Kvist Hansen (DF), som er medlem af Folketingets transport-, bygnings- og boligudvalg. TV-journalist Cecilie Beck styrede diskussionen.
Cecilie Beck styrede diskussionen med en afbalanceret blanding af humor og hård hånd. Politikerne i billedet er fra venstre Kristian Pihl Lorenzen (V), Rasmus Prehn (S) og Søren Egge Rasmussen (EL).
Ligestilling af biogas- og dieselbiler
Før politikerne kom på scenen leverede en række brancheorganisationer samt trafikselskabet Movia og busoperatøren Arriva korte oplæg til diskussion. Et fællestræk i oplæggene var, at der er et stort behov for at se på afgiftssystemet, der spærrer for den grønne omstilling af transporten.
Blandt andet pegede direktør Frank Rosager fra Biogasbranchen på, at afgifterne favoriserer diesellastbiler frem for biogaslastbiler. Frank Rosager mente, at en afgiftsomlægning kan gøres provenuneutral for staten.
Læs også: Stor interesse for grøn transport ved messe i Herning
”Der er ingen tvivl om, at det grønne er stukket af for os politikere. Vi står her med håret blæst helt om i nakken. Problemet med afgifterne er, at det er en jungle. Afgifterne er kommet til – nogle gange lidt tilfældigt – hen over mange år, og det er utroligt svært at justere i. Men når det er sagt, så er det en berettiget kritik af afgifterne, og vi må i gang med at gøre noget hurtigst muligt,” lød det fra Claus Kvist Hansen.
”Det med afgiften på biogas-bilerne lyder helt klart uhensigtsmæssigt, og det giver selvfølgelig mening at ligestille bilerne, så vi stadig får pengene ind,” lød kommentaren fra Rasmus Prehn.
Både Søren Egge og Kristian Pihl Lorentzen fulgte op med at bede om at få beregningerne fra Biogasbranchen at se.
”Vi skal være opmærksomme på, at ellastbiler ikke kan alt, som det ser ud lige nu. Når der skal køres varer mellem København og Hirtshals er der brug for biogassen,” sagde Kristian Pihl Lorentzen.
Grønne krav til busser
Direktør Dorthe Nøhr Pedersen fra Movia pegede på, at der er behov for, at elafgiften til elbusser permanent bliver ligestillet med elafgiften til togdrift. Det kom politikerne ikke nærmere ind på i paneldebatten.
Til gengæld slog Kristian Pihl Lorentzen fast, at grønne krav til busdriften bliver en konsekvens af regeringens klimaudspil. I 2020 skal alle busser i Danmark være klimaneutrale. Det vil sige, at de minimum skal køre på biogas, HVO eller biodiesel. Fra 2025 skal nye busser være emissionsfri. Det vil i praksis sige el- eller brintbusser. Fra 2030 skal alle busser være emissionsfri.
Publikumsområdet var fyldt helt op under den politiske paneldebat ved Grøn Transport 2019.
Behov for national og langsigtet planlægning
Projektleder Teresa Rocatis Nielsen fra Skive Kommune spurgte, hvordan politikerne vil sikre, at der kommer en sammenhængende grøn omstilling af transporten. Som det ser ud lige nu, stopper omstillingen ofte ved kommunegrænserne.
”Det er vigtigt, at vi får lavet nogle langsigtede planer, så man kan lave de investeringer, der skal til. Derfor er det også vigtigt, at vi får et samarbejde hen over midten, så folk ikke skal være usikre på, om forudsætningerne for deres investeringer bliver ændret, når regeringsmagten skifter,” sagde Rasmus Prehn (S).
Kristian Pihl Lorentzen tilsluttede sig idéen om den langsigtede planlægning.
”Og så er det vigtigt, at vi finder ud af, hvordan vi kan gøre det, uden at det kommer til at koste en formue for samfundet og for transportvirksomhederne,” sagde han.
Søren Egge Rasmussen ville gerne kigge nærmere på et forslag om at lave såkaldte mobilitetsudbud, hvor man udbyder en funktion – fx transport af et vist antal mennesker på en bestemt distance – uden nærmere at specificere, hvordan det præcist skal gøres. Det stiller virksomhederne frit mht at komme med de bedste løsninger – fremfor som man for det meste gør i dag, nemlig at man definerer opgaveløsningen i busudbud meget detaljeret.
Hvornår er hurtigst muligt?
Cecilie Beck pressede efter bedste evne på for at få politikerne til at melde ud med, hvornår de så vil gå i gang med at gøre noget.
Alle var enige om, at det bliver ”hurtigst muligt” efter det snarligt kommende valg, men her hørte enigheden også op.
”Vi går i gang til oktober. Vi tager til Sverige for at se, hvordan de har gjort,” lød det fra Kristian Pihl Lorentzen.
”Hvorfor ikke bare gå i gang med det samme,” lød det fra Søren Egge Rasmussen. ”I forbindelse med energiaftalen har vi aftalt at bruge 500 millioner kroner på grøn transport fra 2020. Hvorfor kan embedsværket ikke allerede nu gå i gang med at forberede udmøntningen af disse penge? Desuden kommer der en finanslov, hvor vi har lov til at bygge oven på energiaftalen.”
Politikerne var ikke enige om, hvad "hurtigst muligt" betyder. Er det lige efter valget eller først til oktober?
Følg med på Nofoss.dk
I den kommende tid kommer der artikler om det faglige indhold på Grøn Transport 2019, ligesom vi offentliggør præsentationerne fra konferencen. Tilmeld dig nyhedsbrevet i boksen her på siden, så går du ikke glip af noget!