Vi anvender webstatistik og cookies med det formål at optimere hjemmesiden. Vi deler statistiske oplysninger med tredjepart med det formål at udvikle hjemmesiden og vores forretning. Vi sælger ikke dine personlige oplysninger til tredjepart.

Nyheder

international knap

International news

flerenyheder

Et flertal af EU’s klimaministre landede sent i aftes et udspil til forhandlingerne, der var mindre ambitiøst, end Danmark ønskede.

EU’s klimaministre har tirsdag været samlet i Luxembourg, hvor de blev enige om et udspil om CO2-krav til bilproducenterne i EU. Reduktionskravet landede på 35 procent i 2030 for biler og 30 procent for varebiler.

Foruden et reduktionskrav indeholder aftalen også et incitament til producenterne om at producere flere grønne biler, som eksempelvis el- og hybridbiler. Men med Rådets aftale igår aftes, er det ikke muligt at sikre tilstrækkeligt med klimavenlige biler på de europæiske veje til at leve op til EU’s langsigtede forpligtelser i Parisaftalen.

lars chr lilleholt foto jeppebnielsen”Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg er skuffet over det resultat, der blev opnået i går. Der skal noget mere til, hvis vi skal svare på det klimaet kræver, og som FN’s IPCC rapport mandag slog fast med syvtommersøm. Vi skal sende et meget tydeligt signal til bilindustrien om, at der for alvor skal sætte skub i den grønne omstilling af transportsektoren. For en grønnere bilpark er uhyre vigtig i kampen mod klimaforandringerne”, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).

Transportsektoren står for godt 20 procent af EU’s samlede CO2-udledninger. Udledninger, der forventes at stige, hvis ikke der stilles højere CO2-krav til bilproducenterne. Aftalen er derfor et helt centralt element i den grønne omstilling af transportsektoren.

Rådets udspil vil indgå i de kommende forhandlinger med Parlamentet, som allerede starter i dag. I torsdags vedtog Parlamentet en aftale om at arbejde for 40 procent reduktion i CO2-udledningen fra biler i 2030 samt en skærpet incitamentsstruktur. Muligheden for at lande en mere ambitiøs aftale, er derfor stadig til stede.

Ministeren understreger, at Danmark kæmpede for et mål på mindst 40 procent reduktion.

”Vi har arbejdet benhårdt sammen med en række andre lande for at trække aftalen i en mere ambitiøs retning. Vi er der ikke endnu, men forhandlingerne er ikke slut. Jeg er glad for den ambitiøse aftale, som Parlamentet landede på i sidste uge. Vi vil bruge de kommende forhandlinger til at trække forslaget i en mere ambitiøs retning”, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

Fakta om aftalen

  • På rådsmødet igår aftes blev ministrene enige om et reduktionskrav på 35 procent for personbiler i 2030 og 30 pct. for varebiler i 2030.
  • En incitamentsstruktur til fremme af nul-og lavemissionskøretøjer med en salgsandel på 15 procent i 2025 og 35 pct. fra 2030
  • Næste skridt er de såkaldte triologforhandlinger, hvor repræsentanter fra Kommissionen, Rådet og Parlamentet skal nå til enighed om den endelige aftale.

Kilde: Energi, Forsynings og Klimaministeriet.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Følg os på Facebook   facebook    - og Linkedin  linkedin icon