Nyheder

flerenyheder

Scania skal levere 15 lastbiler til de tre tyske e-motorveje, hvor køreledninger skal levere strøm til lastbilerne. Testprojekterne forventes at starte i 2019, oplyser Scania i en pressemeddelelse.

Beslutningen blev taget på vegne af det tyske ministerium for Miljø, Naturbevarelse og Kernekraftsikkerhed (BMU) efter et offentligt udbud.

Testene påbegyndes i første omgang i Hessen på den tyske A5-motorvej, hvor et fem kilometer lange stykke e-motorvej med elforsyning fra luftledninger i begge retninger er blevet etableret.

Find flere grønne nyheder fra Scania i Leverandøroversigten

Det næste bliver en sektion e-motorvej på den tyske A1-motorvej, der fører til havnen i Lübeck med yderligere stationære opladningsmuligheder planlagt i havnen. Denne sektion af motorvejen forventes at åbne i løbet af sommeren 2019.

Som det sidste forventes den tredje e-motorvej at blive etableret i Baden-Württemberg langs en sektion af hovedlandevejen B462 i begyndelsen af 2020.

Oplades med strøm fra køreledninger

De 15 lastbiler udstyres med pantografer monteret på chassiset bag førerhuset, så lastbilen oplades, mens den er i bevægelse. Disse lastbiler drives af transportvirksomheder i forbindelse med faktiske transportopgaver. Scanias levering af den første R 450-hybridlastbil til Hessen er planlagt til maj 2019. Ud over leveringen af lastbilerne vil Scania administrere vedligeholdelsen af dem samt indsamlingen af data fra testene.

scania pantograf c scania

Pantografen, der henter strømmen ned fra køreledningerne, monteres på chassiset bag førerhuset. Foto: Scania

Partner i forskningsprojekt i Volkswagen Group

Scania er tidligere blevet udvalgt som partner i det sideløbende forskningsprojekt, der udføres af Volkswagen Group Research. Det forventes, at der leveres en Scania R 450-hybridlastbil til projektet i februar, og idriftsætningen er igangværende på Siemens' testbane uden for Berlin. Endnu et eldrevet forsøgskøretøj leveres i efteråret 2019. Forskningsprogrammet har til formål at analysere og optimere drivlinekonceptet, energistyringen, hybrid-transmissionen, batteribelastningen samt næste generation af kølesystem.

"I modsætning til personbiler, der holder stille og parkeret det meste af dagen, anvendes lastbiler i mange timer ad gangen til transportopgaver, og det kan derfor være en forstyrrelse af driften, at lastbilen må stoppe op for at blive opladet. E-motorveje tilbyder en rationel og effektiv opladning undervejs. Denne løsning sparer også batterier og reducerer belastningen af energinetværket", siger Magnus Höglund, chef for Electric Road System i Scania.

Ifølge flere forskellige undersøgelser er e-motorvejene et alternativ, der i høj grad vil hjælpe med til at reducere CO2-emissionerne. Teknologien bag elektrificerede veje er del af Scanias bæredygtige transportløsninger, som nu også testes på tyske veje.

Læs også: Scania: Strøm fra køreledninger giver god økonomi sammen med biodiesel

Følg os på Facebook   facebook    - og Linkedin  linkedin icon

Vi anvender webstatistik og cookies med det formål at optimere hjemmesiden. Vi deler statistiske oplysninger med tredjepart med det formål at udvikle hjemmesiden og vores forretning. Vi sælger ikke dine personlige oplysninger til tredjepart.