Vi anvender webstatistik og cookies med det formål at optimere hjemmesiden. Vi deler statistiske oplysninger med tredjepart med det formål at udvikle hjemmesiden og vores forretning. Vi sælger ikke dine personlige oplysninger til tredjepart.

Nyheder

international knap

International news

flerenyheder

Det kunne ikke være mere passende, at den allerførste lastvogn, der er udstyret med Scanias nye 13-liters bioethanolmotor, bruges til at levere ethanol. Lastbilen tilhører svenske Lantmännen Agroetanol, der driver det største bioraffinaderi i Norden.

Lastbilen med 410 hk bruges af transportvirksomheden Josef Lindberg i Sandarne, der kører med transporter fra Lantmännen i Gävle til kunder i Midtsverige, skriver Scania i en pressemeddelelse.

Find flere nyheder fra Scania i Leverandøroversigten

"Jeg har kun kørt nogle få ture med lastbilen, og den lader til at have den ydeevne, jeg forventede", fortæller chaufføren Mikael Söderqvist.

"Den eneste bemærkelsesværdige forskel er, at man slipper for den karakteristiske diesellugt. Motoren på 410 hk føles stærk, men jeg er godt vant efter at have kørt i en Scania V8, og den her er selvfølgelig ikke helt så stærk i sammenligning. Men jeg er også meget begejstret for den nye Scania-generation."

Reducerer CO2-emissioner med op til 90 procent

Ved at bruge ED95-brændstoffet til tunge køretøjer (95% bioethanol iblandet en lille mængde smørings-og tændingsforbedrende additiv-pakke) reduceres CO2-emissionerne med op til 90 procent. Der er også væsentlig lavere emissioner af kvælstofilte og partikler.

scania bioethanol foto scania
Den første Scania med en 13 liters bioethanol-motor er nu på vejene i Sverige, hvor den transporterer bioethanol. Foto: Scania.

Den nye bioethanolmotor leverer 2.150 Nm, hvilket er på linje med den tilsvarende dieselmotor, og brændstofforbruget er også på linje med en konventionel dieselmotor. Den fungerer med kompressionstænding (som en tilsvarende dieselmotor), hvilket bidrager til god brændstoføkonomi og reducerer behovet for ændringer af hardwaren.

De største ændringer på motortypen omfatter brændstofindsprøjtningen samt cylinderne, der er blevet ændret for at opnå højere kompression. Den bruger den samme SCR-efterbehandling, som Scania anvender til næsten alle sine Euro 6-motorer.

Ingen bioethanol i Danmark

Desværre har ethanol endnu ikke fundet vej til Danmark som motorbrændstof og det er synd for det er et fremragende brændstof, skriver Scania i pressemeddelelsen.

Ethanol er som andre biobrændstoffer afgiftsplaget og i særlig svær grad herhjemme, hvor afgiften er baseret på volumen og ikke energiindhold. Dette rammer ethanolen særligt hårdt, fordi energiindholdet er lavere per liter ethanol end per liter dieselolie. Effekten bliver reelt, at man straffes for at anvende ethanol, hvor man burde tilgodeses. Desuden har ethanolen modvind fordi nogle tror, at den kun kan produceres på bekostning af fødevareproduktion hvilket er forkert. Ethanol kan produceres som anden generations biobrændstof med anvendelse af restprodukter som f.eks. halm, strå, træflis m.m. som råvarer, lyder det fra Scania.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Følg os på Facebook   facebook    - og Linkedin  linkedin icon