Nyheder

flerenyheder

Ønsket om at få ren luft i København hurtigst muligt er årsagen til, at København nu går i gang med en ambitiøs plan om at udskifte alle dieselbusser med elbusser inden 2025. Selv om det i en periode bliver en relativt dyr løsning, har kommunen ikke tid til at vente, lyder budskabet fra overborgmester Frank Jensen.

”Luften i København skal være så ren, at man kan trække vejret uden at bekymre sig om sit eget eller sine børns helbred. Derfor sætter vi ind for at mindske luftforureningen i København – blandt andet ved at udskifte alle byens dieselbusser med grønnere alternativer inden udgangen af 2025,” skriver Frank Jensen i en mail til Nofoss.dk.

Elbusser er det bedste bud på mindre forurening

frank jensen foto kobenhavns kommuneEftersom elbusser er noget dyrere end en traditionel dieselbus, og der skal investeres i ny ladeinfrastruktur til busserne, er der udsigt til forøgede omkostninger. På den baggrund forventer kommunen og trafikselskabet Movia en periode med en prisstigning på 5-15 procent på den kollektive trafik, når der sammenlignes med økonomien i traditionelle dieselbusser.

Derfor har Nofoss.dk spurgt overborgmester Frank Jensen, hvorfor København går så målrettet efter emissionsfri busser, som pt i realiteten er lig elbusser, når der findes billigere alternativer med høj klimaeffekt som eksempelvis biogasbusser.

”I 2017 skiftede vi alle 37 busser på Danmarks travleste buslinje, 5C, ud med biogasbusser. Men elbusser har yderligere den fordel, at de heller ikke udleder NOx og forurenende partikler, og at de støjer væsentligt mindre. Derfor er elbusser i dag det bedste bud i forhold til at mindske forureningen fra bustrafikken,” lyder budskabet fra Frank Jensen.

Læs også: COWI: Biogasbusser mest oplagt ved kommende udbud i Esbjerg, Kolding og Vejle

”Indfasningen af elbusser vil i starten koste mere end den nuværende busdrift, indtil teknologien er mere udbredt og prisen forventes at falde. Men som jeg ser det, har vi ikke tid til at vente. Som landets største kommune har vi et ansvar for at gå forrest og være ambitiøse – på klimaets og vores børns vegne,” fortsætter han.

Opsigelse af buskontrakter frem mod 2025

På alle de buslinjer, hvor kontrakterne udløber inden 2025, vil de efterfølgende udbud være med emissionsfri busser. De nuværende buskontrakter, der løber frem til efter 2025 ”vil skulle opsiges, så de kan blive udbudt med de nye krav,” skriver Københavns Kommune i en mail til Nofoss.dk.

Opsigelsen af disse kontrakter vil udgøre en omkostning for kommunen. Det præcise beløb for at fremskynde indfasningen af elbusser vil afhænge af de enkelte forhandlinger med busoperatørerne fra kontrakt til kontrakt, og den kender kommunen derfor endnu ikke.

Fuld elbusindfasning i 2025 vil kræve, at kontrakterne for 19 procent af busserne opsiges og udbydes med de nye krav to år før kontrakternes udløb. For to procent af busserne vil det være fire år før kontrakternes udløb.

Forudsætning: Afgiftsfritagelse på el skal fortsætte efter 2024

Men borgerrepræsentationen har taget et par forbehold for sin beslutning om kun at køre med emissionsfri busser. Først og fremmest er det en forudsætning for beslutningen, at den aktuelle afgiftsfritagelse på el, der anvendes i elbusser, videreføres efter 2024. For det andet, at Københavns Kommune så vidt muligt skal opnå enighed med nabokommunerne i de tilfælde, hvor busruterne kører mellem København og nabokommunerne.

Ingen præferencer for teknologi

Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune understreger samtidig, at kommunen ikke har nogen præferencer for, hvilken teknologi, der skal satses på – så længe teknologiens egenskaber som minimum er på niveau med elbusser i forhold til støj, lokalmiljø og klima.

Forud for Borgerrepræsentationens beslutning er der lavet flere undersøgelser, der har bidraget til at øge vidensniveauet hos både politikere og forvaltning.

For eksempel udførte COWI i 2015 analysen ”Busteknologi i København frem mod 2025”, og Siemens udførte i 2016 analysen ”Grøn omstilling med elektriske busser”.
Herudover har der i 2014-2015 været forsøg med natopladte elbusser og fra 2016 til 2019 forsøg med elbusser, der lades op ved endestationerne.

Nofoss er på vej med en gennemgang af de hidtidige elbusudbud i København. Tilmeld dig Nofoss News her på siden - så får du artiklen direkte i din indbakke.

0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Følg os på Facebook   facebook    - og Linkedin  linkedin icon

Vi anvender webstatistik og cookies med det formål at optimere hjemmesiden. Vi deler statistiske oplysninger med tredjepart med det formål at udvikle hjemmesiden og vores forretning. Vi sælger ikke dine personlige oplysninger til tredjepart.