Nyheder

flerenyheder

iveco StralisNP460 web
Norge, Sverige og Finland tager nu for alvor hul på at gøre varetransport med lastbiler grønnere. Det sker med investeringer i produktion af flydende biogas, etablering af tankstationer til flydende gas og indkøb af nye, langtrækkende LNG-lastbiler, der kan kører på flydende biogas eller naturgas.

Det var det billede, der blev tegnet, da en række nordiske biogasaktører præsenterede deres aktiviteter og planer ved Skandinaviens Biogaskonference i Frederikstad sidst i april 2018.

I løbet af 2018 sætter norske Biokraft gang i driften af et stort biogasanlæg, der skal producere 25 millioner kubikmeter biogas. Det svarer i runde tal til 25 millioner liter diesel.

Den grønne gas køles ned og gøres flydende, så det kan distribueres i tankbiler og anvendes af blandt andet gaslastbiler til langturstransporter, fortalte Marianne Langvik fra Biokraft ved konferencen i Norge.

Første tankanlæg ved Oslo

Sideløbende hermed er virksomheden AGA i gang med at etablere Norges første tankstation til flydende biogas til den tunge transport. Den kommer til at ligge ved Oslo.

I løbet af 2018 og 2019 kommer også finsk-ejede GASUM og fransk-ejede Air Liquide med tilsvarende tankstationer til flydende biogas, ligeledes i Oslo.

Dermed åbnes der for gasdrevne langturstransporter mellem Norge, Sverige og Finland og det sydlige Europa.

Gaslastbiler fra Volvo, Scania og Iveco har nemlig rækkevidder fra 1000 km til 1600 km på flydende gas (enten naturgas eller biogas). I Sverige findes der i dag 6 tankstationer med Bio-LNG (50% biogas), og i Finland er der to. Syd for den dansk-tyske grænse er der omkring 100 tankstationer til LNG, primært i Benelux, Frankrig, Spanien og Italien.

Mange flere nordiske tankstationer er på vej

De tre gasselskaber Air Liquide, GASUM og AGA annoncerede ved konferencen, at de planlægger at bygge 60-70 tankstationer til flydende biogas i Norge, Sverige og Finland i de kommende år – med GASUM som den absolutte topscorer med planer om 50-60 tankstationer fordelt på de tre lande.

”Vi har allerede produktionen på plads, vi har efterspørgslen og den politiske vilje. Mange siger, at infrastrukturen er det eneste der mangler. Men efter at vi har bygget vores tankstationer, så er ”hønen-og-ægget” diskussionerne overflødige, fortalte Erik Formell fra GASUM.

Tine og Litra køber gaslastbiler

Som de første store virksomheder har den norske mejerivirksomhed Tine forpligtet sig til at købe 30 lastbiler, der anvender flydende biogas som drivmiddel, mens transportvirksomheden Litra har skrevet kontrakt på køb af flydende gas til 100 gaslastbiler hos Skagerak Energi, der ejes af Air Liquide.

John Melby fra AGA fortalte, at virksomheden har underskrevet intentionsaftaler for 80 lastbiler, der skal tanke ved den første tankstation, der netop nu bygges i Oslo.

Indtil videre er der ikke offentliggjort planer om byggeri af tankanlæg til flydende biogas eller naturgas i Danmark, formentlig på grund af højde afgifter på gas til transport.

Ordforklaring:
LNG = Liquefied Natural Gas (flydende naturgas)
LBG = Liquefied Bio Gas (flydende biogas)

Foto: Billedet viser en Iveco Stralis med en rækkevidde på op til 1.600 km på flydende gas ved en LNG-tankstation i Sydeuropa.

Følg os på Facebook   facebook    - og Linkedin  linkedin icon

Vi anvender webstatistik og cookies med det formål at optimere hjemmesiden. Vi deler statistiske oplysninger med tredjepart med det formål at udvikle hjemmesiden og vores forretning. Vi sælger ikke dine personlige oplysninger til tredjepart.